تعاونی‌های مسکن مهر

تعاونی‌های مسکن مهر


تعاونی‌های مسکن یکی از اشکال شرکت‌های تعاونی هستند که در گروه تعاونی‌های توزیعی قرار می‌گیرند، این مدل از شرکت‌های تعاونی علاوه بر دارا بودن شرایط و ضوابط شرکت‌های تعاونی مطابق قانون بخش تعاونی، به جهت ماهیت شکل‌گیری و نوع خدمتی که به اعضای خود ارائه می‌دهند، موضوعات و موارد خاص مبتلابه را دارند.

در سال ۱۳۸۶ مطابق بند “د” تبصره ۶ قانون بودجه این سال، مقرر شد شرایط دستیابی به مسکن برای عموم اقشار جامعه فراهم آید، متقاضیان کثیر این مصوبه قانونی در ابتدای امر به‌طورکلی در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن ساماندهی و سازمان‌دهی شدند. به جهت اینکه متقاضیان این طرح عمدتاً از اقشار کم‌درآمد و به‌صورت مشاغل آزاد بودند، تعاونی‌های مسکنی که برای این متقاضیان تشکیل گردید، به‌صورت تعاونی‌های مسکن آزاد بودند، یعنی برخلاف سایر شرکت‌های تعاونی مسکن که به‌صورت کارمندی و کارگری تشکیل می‌گردیدند، این شرکت‌های تعاونی به‌صورت آزاد شکل گرفتند و چون شعار دولت نهم با عنوان مهر بود، این شرکت‌ها نیز “تعاونی‌های مسکن مهر” نام گرفتند.

شرکت‌های تعاونی مسکن مهر، ازنظر ماهیت با دیگر شرکت‌های تعاونی مسکن تفاوت‌هایی دارند که این موضوع در بررسی موارد حقوقی لازم است موردتوجه قرار گیرد. اساسنامه شرکت‌های تعاونی مسکن مهر به‌صورت تیپ و از جانب نهاد حاکمیتی، وزارت تعاون، تهیه و متقاضیان بهره‌مندی از تسهیلات قانونی طرح مسکن مهر موظف به اجرای آن شدند.

علیرغم موفقیت‌های بخش تعاون در ساماندهی و سازمان‌دهی متقاضیان مسکن مهر طی سال‌های نخست این طرح که بالغ‌بر ۵ میلیون متقاضی در وب‌سایت وزارت تعاون ثبت‌نام کرده بودند، در هنگام اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز واحدهای مسکونی، عملکرد وضعیت شرکت‌های تعاونی مسکن مهر و عدم نظارت کافی و همچنین ساخت‌وسازهای فاقد کیفیت لازم و … بر اساس تصمیم ستاد مسکن کشور، ادامه طرح و واگذاری واحد و ساخت‌وساز از طریق قراردادهای سه‌جانبه و خارج از سیستم تعاون به اجرا درآمد.

به‌طورکلی نمی‌توان قضاوت دقیقی در مورد تعاونی‌های مسکن مهر در خصوص موفقیت و یا عدم موفقیت آن‌ها بیان کرد، چراکه گستره فعالیت و پراکندگی پروژه‌های مسکن مهر که توسط تعاونی‌های مسکن مهر در سراسر  کشور ساخته‌شده است، می‌طلبد که هرکدام را به‌صورت مجزا موردبررسی قرارداد. آنچه در این متن به آن می‌پردازیم بررسی و راهکارهای اجرایی جهت برطرف کردن مشکلات و معضلات حقوقی و اجرایی این تعاونی‌های مسکن است که در پایان پروژه‌های مسکن مهر هنوز برخی به آن مبتلا هستند.

اهم مسائل و مشکلات تعاونی مسکن مهر:

  • عدم تناسب زیرساخت‌ها و اماکن عمومی با پیشرفت واحدهای مسکونی.
  • عدم کنترل و نظارت فنی مناسب از سوی مراکز ذیصلاح به پروژه‌های در دست‌ساخت
  • عدم مطلوبیت و موقعیت مناسب سایت‌های مسکن مهر.
  • عدم تأمین مالی به‌موقع از محل سهم وام بانک توسط بانک عامل

موضوعات مطروحه فوق عمدتاً در دو بخش مباحث حقوقی که خصوصاً مرتبط با حقوق تعاون است و بخش دیگر مباحث فنی و اجرایی که مرتبط با موضوعات اجرای پروژه‌های عمرانی و پروژه‌های ساخت‌وساز مسکونی است.

گروه وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری با بهره‌مندی از تیم متخصص، کارشناسان مجرب و صاحب‌نظر آمادگی دارد در موضوعات مرتبط با پروژه‌های مسکن مهر خدمات خود را به متقاضیان اعم از اعضا و مدیران شرکت‌های تعاونی مسکن ارائه نماید.


Cinque Terre

با بیش از 10 سال تجربه ما اطمینان می دهیم که بهترین راهنمایی را دریافت کنید